top of page

Helfi – en digital hjelper for fibromyalgipasienter

I samarbeid med Valori Care, Jubel design, pasienter og klinikere, utvikler vi en digital hjelper - en app - for pasienter med fibromyalgi.


Kort om fibromyalgi.

Denne sykdommen rammer mellom 2-3 % av befolkningen og tallene er tilsvarende for alle land i Europa. Sykdommen kalles også kronisk smertelidelse, men i tillegg til smerter opplever mange å leve med mange ulike symptomer som migrene, IBS (irritert tarm syndrom), fatigue, søvnvansker med mer. Det er også høy grad av uførhet som følge av sykdommen.


Det finnes få eller ingen dokumenterte hjelpemidler, men forskning sier at ved å få balanse mellom søvn og aktivitet, stress og hvile kan det gi mindre smerter og bedre søvn, slik at man har opplevelsen av å være «frisk». (https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2023/kan-du-bli-betydelig-bedre-eller-frisk-av-fibromyalgi.html).


«Det var dette jeg fikk beskjed om da jeg fikk diagnosen etter 2 års utredning mai 2023. Men jeg fant ikke noe digitalt verktøy som samlet alt i en løsning» og sånn ble ideen skapt sier Hanne Kolflaath, gründer av Valori Care og Interim markedfører i Youwell.


Løsingen fikk navnet Helfi

«Etter å ha samarbeidet med Youwell i noen måneder, hadde jeg plattformen i bakhodet hele tiden, og det gjorde innsiktsarbeidet enklere – vi fokuserte KUN på hva pasienten trengte og ikke alt omkring sikkerhet og GDPR» Sier Hanne.


Løsningen fikk navnet Helfi – som står for Helse og Fibromyalgi. Hele innsiktsarbeidet og merkevaren, samt prototypen er utviklet av www.jubel.no, et lite designbyrå som har

spesialisert seg på å jobbe med å skape innovative og engasjerende merkevareopplevelser.


«Det har vært et spennende prosjekt å jobbe med hvor målet har vært å gi sluttbrukeren en bedre forståelse av hva de kan gjøre, registrere hvordan det går og tydelig vise sammenhenger i hverdagen» sier Øyvind Grimsgaard, daglig leder i Youwell.

«Helfi har pasienten i fokus og ønsker å sørge for at de opplever livskvalitet og livsmestring, men samtidig er det et fokus på å samle inn data som skal benyttes til forskning» fortsetter Øyvind.

 

Valori Care gjennomførte en markedsundersøkelse der mer enn 70 % svarte de ville laste ned løsningen, som videre er fulgt opp med brukertesting av prototype og nå også full testing av MVP (Minimal viable product).

 

Helfi lanseres etter planen 6. juni og vil tilbys i Google Play og App Store.

 

«6. juni er en spesiell dag, det er akkurat 1 år etter at ideen ble diskutert med Therese Jacobsen, daglig leder i Jubel design og min gode barndomsvenninne. 1 år fra tanke til ferdig versjon 1 er kort tid, og bare gode folk og godt samarbeid har gjort det mulig» sier Hanne Kolflaath.

 


294 visninger

コメント


bottom of page